Kadir Suresi

Kadir suresi, Kadir Gecesi’nin bin aydan hayırlı olduğunu müjdeleyerek o gecede Kuran’ın inişini ve Allah’ın rahmetinin tecellisini haber verir. Kadir suresi, meleklerin ve Cebrail’in (a.s.) o gece yeryüzüne her türlü hayırlı iş için indiklerini bildirir. Rabbimizin lütfuyla, bu geceyi idrak eden kullar için mağfiret ve bereket kapıları ardına kadar açılır.

Kadir Suresi Okunuşu

    Bismillahirrahmanirrahim.

  1. İnna enzelnahu fi leyletil kadr.
  2. Vema edrake ma leyletül kadr.
  3. Leyletül Kadri ḣayrun min elfi şehr.
  4. Tenezzelü-l mela-iketu ve-rrûhu fîha bi-iżni rabbihim min külli emr.
  5. Selamun hiye hatta matla’i-lfecr.

Kadir Suresi Arapça Yazılışı

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّح۪يم

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ

وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ

سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ

Kadir Suresi Arapça

Kadir Suresinin Anlamı ve Meali

    Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla.

  1. Biz Kuran’ı Kadir gecesinde indirdik.
  2. Sen Kadir gecesinin ne olduğunu bilir misin?
  3. Kadir gecesi, bin aydan daha hayırlıdır.
  4. O gecede melekler ve Ruh, Rablerinin izniyle her türlü iş için yeryüzüne iner de iner.
  5. Bütünüyle esenliktir o gece, ta şafak atıncaya kadar.

Kadir Suresi Tefsiri

Kadr kelimesi sözlükte “güç, hüküm, değer, şeref” gibi anlamlara gelir. Özellikle Kuran’ın bu gecede indirilmesinin geceyi şereflendirdiğini ve kadrini yücelttiğini ifade etmek üzere ona bu isim verilmiştir. Bu sûre inmeden önce gecenin böyle bir ismi yoktu. Duhan sûresinde, “Biz onu mübarek bir gecede indirdik” (44/3) buyurularak bu gecenin bereketli, hayırlı, uğurlu, önemli ve kutsal bir gece olduğu açıkça ifade edilmiştir. Sûrenin ilk ayetinde Kuran’ın bu gecede, Bakara sûresinde de (2/185) ramazan ayında indirildiği belirtilmiştir. Buna göre Kadir gecesinin ramazan ayı içerisinde olduğu açıktır; ramazanın hangi gecesine denk geldiği konusunda farklı görüşler vardır. Bununla birlikte, Buharî ve Müslim’in kaydettiği, Hz. Âişe’ye isnad edilen, Alak sûresinde naklettimiz bir hadiste Hz. Peygamber’e ilk vahyin Ramazan’ın 27. gecesinde geldiği bildirilmiş; bu sebeple Kadir gecesinin Ramazan’ın 27. gecesi olduğu yönünde genel bir kanaat oluşmuştur. Bazı rivayetlere göre Kuran bu ayın son on günü içinde inmeye başlamıştır (Kurtubî, XVI, 124). Kadir gecesinin kesin olarak bildirilmemesi, insanların o gecede kazanacakları sevaplara güvenip diğer zamanlarda kulluk görevlerini ihmal etmelerini önlemek gibi bazı sebep ve hikmetlerle açıklanmıştır.

Müfessirler, “Biz onu Kadir gecesinde indirdik” diye çevirdiğimiz 1. ayetteki “o” zamiriyle Kuran’ın kastedildiği konusunda ittifak etmişlerdir (bk. Taberî, XXX, 166; Razî, XXXII, 27; Şevkanî, V, 554). Kuran’ın, zamirle anlaşılacak derecede apaçık bilinen, tanınan, şanı yüce bir kitap olduğunu göstermek için adının açıkça anılmadığı belirtilir. “Biz onu indirdik” ifadesinden, “tamamını indirdik” veya “indirmeye başladık” manaları anlaşılabilir. Âlimlerin çoğu, ayette “peyderpey indirdik” anlamındaki nezzelna yerine “indirdik” anlamındaki enzelna fiilinin kullanılmasını gerekçe göstererek burada Kuran’ın tamamının ulûhiyyet makamından dünya semasına indirilmesinin söz konusu edildiğini ileri sürmüşlerdir. Bazı alimler ise bu ayetle doğrudan Hz. Peygamber’e gelen Alak sûresinin ilk ayetlerinin kastedildiği kanaatindedirler. Her iki yoruma göre de söz konusu zaman diliminin Kuran-ı Kerîm’in indirilişine sahne olduğu ve bu olayla büyük bir değer kazandığı için bu sûrede ona “leyletü’l-Kadr” denilmiştir (M. Sait Özervarlı, “Kadr Sûresi”, DİA, XXIV, 140-141).

“Bilir misin nedir Kadir gecesi?” mealindeki 2. ayete cevap veren sonraki ayetlerde onun tarihinin açıklanması yerine bu gecenin önemi, insanlar için hayır ve bereketi üzerinde durulmuştur. Duhan sûresinde de Kuran’ın “mübarek bir gecede” indirildiği belirtilerek hüküm ve hikmet içeren bütün işlerin bu gecede ayrıldığı, belirlendiği ifade edilir (Duhan 44/3-4).

Müfessirlerin bir kısmı, Kadir gecesinin bin aydan hayırlı olduğunu bildiren 3. ayeti hakiki manasında anlayarak bu gecede yapılan ibadet ve hayırların, içinde Kadir gecesinin bulunmadığı bin ayda yapılanlardan daha çok sevap getireceğini belirtirler. Başka bir yoruma göre buradaki bin sayısı çokluktan kinayedir. Nitekim birçok dilde olduğu gibi Arapça’da da bin sayısı büyük çoklukları anlatmak için kullanılmaktadır. Şu halde bu ayette Kadir gecesinde yapılan ibadet ve iyiliklerin diğer bütün zamanlarda yapılanlardan daha çok sevap getireceği ifade edilmiş olmaktadır (Şevkanî, V, 555; İbn Âşûr, XXX, 459).

Burada Kadir gecesinin bin aydan hayırlı oluşunun başka bazı sebepleri açıklanmaktadır. Bu gece Allah Teala’nın vereceği görevleri üstlenmek üzere melekler ve ruh yeryüzüne inerler. Müfessirlerin çoğunluğuna göre 4. ayetteki “ruh”tan maksat Cebrail’dir (krş. Şuara 26/193-194). Cebrail meleklerden biri olmakla birlikte makamının yüksekliğini ve şanının yüceliğini göstermek üzere ayrıca zikredilmiştir. Ruha “meleklerin ileri gelenleri, meleklerin dışında Allah’ın görünmez ordularından bir ordu, rahmet” vb. manalar verenler de vardır (Razî, XXXII, 34; Şevkanî, V, 555). 5. ayette bu gecenin esenlik ve mutluluk gecesi olduğu ifade edilmiştir. Zira melekler gecenin başından itibaren şafak sökünceye kadar gruplar halinde inerek müminlere selam verirler. Bu durum gecenin karanlığı çekilinceye kadar devam eder. Kadir gecesinde Allah Teala rahman ismiyle tecelli etmekte, –Duhan sûresinin 4-6. ayetlerinden de anlaşıldığı üzere– bu tecelli en az bir yıl boyunca genel esenliğin devamını sağlamakta, düzeni ve dengeyi korumaktadır. Bu sebeple ramazanın son on gününe girildiğinde Hz. Peygamber dünyevî işlerden uzaklaşıp mescidde itikafa çekilir, vaktini daha çok ibadet ve tefekkürle geçirirdi (Buharî, “İ‘tikaf”, 1; Müslim, “İ‘tikaf”, 1-5). Dolayısıyla müminler de Kadir gecesini ibadetle ve dualarla ihya etmelidirler. Hz. Âişe bu gecenin nasıl ihya edileceğini Hz. Peygamber’e sormuş, o da “Allahım! Sen affedicisin, affı seversin, beni affet! de” şeklinde cevap vermiştir (Tirmizî, “Da‘avat”, 84; İbn Mace, “Dua”, 5).

Kadir Gecesi, “kandil geceleri” denilen ve zamanla İslam kültür tarihinde kutlu olduğuna inanılıp çeşitli ibadetlerle ihya edilen, hatta merasimlerle kutlanan gecelerden biri ve en önemlisidir (geniş bilgi için bk. Halit Ünal, “Berat Gecesi”, DİA, V, 475-476; M. Sait Özervarlı-Mustafa Uzun, “Kadir Gecesi”, a.g.e., XXIV, 124-127; Nebi Bozkurt, "Kandil", a.g.e., XXIV, 300-301).

Kadir Suresi Tefsiri

Kadir Suresi Faziletleri

Kadir Suresi, Kuran-ı Kerim’in 97. suresi olup, Kadir Gecesi’nin önemini müminlere müjdeleyen bir suredir. Kadir Suresi’nin fazileti anlamını tefekkürde gizlidir. Zira bu sure, meleklerin ve Ruh’un o gece yeryüzüne inerek müminlere esenlik getirdiğini haber verir. Gecenin sabahına dek süren bu esenlik, kalplere huzur bahşeder ve ibadetle geçirilen anlar, kulun Allah’a yakınlığına vesile olur. Kadir Gecesi’ni ihya edenler için bin aylık sevaptan daha fazlasını vadeden bu sure, müminlere sabırla ibadet ve zikirle Rabbimize yönelerek kurtuluşa ermeyi telkin eder.

Kadir Suresinin Konusu

Kadir Suresi, Kadir Gecesi’nin önemini ve bu gecede Kuran’ın indirilişini merkeze alır. Sure, Kadir Gecesi’ni bin aydan daha hayırlı kıldığını bildirir ve bu gecenin bereketini, meleklerin yeryüzüne inişini ve esenliğin sabah vaktine kadar devam ettiğini anlatır. Kadir Gecesi’nin değerini insanlara hatırlatarak, o gece yapılan ibadet ve duaların faziletine işaret eder.

Kadir Suresinin İniş Sebebi

Rivayet edilir ki, Peygamber Efendimiz (s.a.v) bir gün ashabına, geçmiş ümmetlerden bir kimsenin Allah yolunda bin ay boyunca silahlı olarak cihat ettiğini anlatmıştır. Bu kıssayı dinleyen sahabeler, o kişinin ibadet ve cihad dolu hayatına hayran kalarak kendi amellerini az görmüşlerdir. Onların bu mahzun hali üzerine Allah, Kadir Suresi’ni indirmiş ve ümmet-i Muhammed’e Kadir Gecesi’ni hediye etmiştir. Başka bir rivayette Peygamberimiz, İsrailoğullarından dört kişinin seksen yıl boyunca hiç günah işlemeksizin Allah’a ibadet ettiğini anlatmıştır. Sahabeler bu durumu büyük bir hayretle karşılamış, o kişilerin ulaştığı manevi mertebeye hayranlık duymuştur. Bu durum karşısında Cebrail gelerek Kadir suresini indirmiş ve bu mübarek gecenin, ümmet-i Muhammed için seksen yılın ibadetinden daha hayırlı kılındığını bildirmiştir. Bunun yanı sıra bir rivayete göre de, Peygamber Efendimiz’e (s.a.v.) geçmiş ümmetlerin ömürleri gösterilmiş ve onların uzun ömürlerini görünce, kendi ümmetinin daha kısa ömürlü oluşu nedeniyle mahzun olmuştur. Kısa ömürlerine rağmen, müminlerin ahirette yüksek mertebelere ulaşması için endişelenmiştir. Allah, sevgili habibinin bu üzüntüsüne karşılık olarak Kadir Gecesi’ni hediye etmiş, bu geceyi ümmet-i Muhammed’in kurtuluş vesilesi kılmıştır.

Kadir Suresi Kaçıncı Sayfada, Kaç Ayet?

Kadir Suresi, Kuran-ı Kerim’de 30. cüzde yer alır ve 598. sayfada bulunur. Bu sure, toplam 5 ayetten oluşur.

Efendi Derneği Aracılığı ile Su Kuyusu ve Kurban Bağışı Yapmak İçin Bizimle İletişime Geçiniz!